04 december 2008

Prorogue

DN rapporterar att det är Kris i Kanada efter politiskt dödläge.

Och det får man väl säga att det är, jo, efter en vecka av politiskt kaos i Ottawa. Men är det inte USA eller ett EU-grannland så tar det ett tag innan det når fram. Jag är ändå förvånad att DN rapporterar om det när halvtidsresultatet - nej, det här är inte till ända än - ändå bara är att parlamentet tar sex veckors julsemester.

Synd i a f att DN-artikeln är så kort att den knappt ens hinner sammanfatta den senaste veckans händelseförlopp korrekt. För att då inte tala om de senaste sju dagarnas bakgrund, premisser, dynamik och kompexitet som kommer att diskuteras, analyseras och återberättas i åratal framöver. I Kanada, alltså.

Jag drar mig för att börja återge det själv här eftersom det innebär lite att börja förklara "mittback" för att återberätta årets EM-final, och att jag antagligen inte kommer att kuna sluta förrän om ett par timmar efter rätt många spaltmetrar. Dessutom är jag redigt trött, efter att ha lyssnat, läst och diskuterat det här i otaliga timmar idag redan.

Har man någon timme eller två så går det såklart att själv läsa ikapp på http://www.cbc.ca/ och http://www.globeandmail.com/. Hur DN lyckas plocka upp nyheten från Toronto Sun, av alla tidningar som få läser, kan dock få förbli ett mysterium.

Nu är det sovdags. Får se om det blir något sammandrag någon annan dag. Det har varit en historisk vecka så det blir en del att berätta men peppa eller ställ en fråga i kommentarerna så kanske, kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar